fredag 3 maj 2013

Kalas imorgon igen. Kul, kul, kul, men en enda liten detalj har jag inte riktigt fått kläm på än. Nämligen vad jag ska göra för slags tårta... Den viktigaste detaljen! Det är ju inte kalas var dag men nästan var dag sitter jag och drömmer om tårtor. Chokladtårtor, jordgubbstårtor, vackra tårtor, tårtor som blir helt misslyckade och som jag får äta upp, alldeles själv, med en stor gaffel... Medan barnen har lekt med tåg och mannen farit iväg på en tidig morgonutflykt har jag suttit här framför datorn med en kopp kaffe och letat och letat. Men inte hittat! Alltså hjäääälp! Det har blivit fel i min hjärna, jag kan inte bestämma mig för någonting! Det enda jag har bestämt mig för är att det inte ska bli en gräddtårta till för det har vi ätit så det räcker denna veckan. Ett framsteg kanske, även om det bara är ett litet. Men att veta vad en inte ska baka är inte samma sak som att veta vad en SKA baka!!

Andra saker jag inte kan bestämma mig för är:

Om jag ska fortsätta att ha lugg eller inte.
Om jag ska fortsätta tona håret eller inte, och följdbestämmandet då; vad ska jag/ska jag inte tona mitt hår i för nyans??
Om jag ska göra ett ryck och bara rensa ut hela råttrummet.
Om jag ska sätta upp tavlor på pojkarnas väggar. Vad för några tavlor då?
Rött eller turkost?
Vad ska jag äta till frukost?

Nej, det är inga livsavgörande beslut men efter några månader av svårigheter att bestämma börjar det bli himmelens tröttsamt!!

3 kommentarer:

  1. Så här tycker jag:
    Tårta - Daimtårta med färdig marängbotten, det var min favorit när jag var liten http://bigmammablogg.blogspot.se/2012/05/daimtarta.html
    Lugg - ja
    Tona - nej, bekvämare att låta bli
    Råttrumet - öh, städa
    Tavlor - ja, rama in deras egna verk
    Färg - Rött på läppar, naglar, skor och hus, annars turkos (i alla synnerhet om du väljer att fortsätta att tona håret!)
    Frukost - ett kokt ägg och en kopp svart kaffe

    Åh vad det var lätt och bekvämt att bestämma en massa saker åt dig. Jag känner mig riktigt beslutskraftig. Svårare med mina egna beslut dock...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart!! Haha, tack Linn! Så bra du är på att bestämma! Och så skönt det var att ha bra beslut att luta mig tillbaka på, nu kan jag till exempel faktiskt börja klippa hela luggen igen. Och så ändrade jag lite i tårtbeslutet, det blev en hallonbrownietårta, men den är röd/rosa. Och smeten var så god att jag grät en smula inombords när jag hällde den i formarna.

      Råttrummet, måste tilläggas, är ett av husets mysigaste, minsta och konstigaste rum. Innan Bosse dog samlade han råttor till mig om nätterna, de allra flesta döda, men en var fortfarande levande. Han släppte in den i råttrummet som då var lite av en garderob för mig, och vips, så var råttjäveln borta. Den gick inte i en enda fälla, var helt omöjlig att få tag på så den dog där inne, i en ouppackad låda med kontorsmaterial. Mmm, underbara minne... Sen dess har där inte funnits några vasständer men namnet lever kvar!!

      Radera
  2. Det är det som är så bra med beslut, att man kan ombestämma, men för att kunna ombestämma måste det finnas ett beslut att utgå från.

    Tårtan låter heeeelt fantastisk.

    Mmm, de är ju härliga kissarna! Delar med sig av det bästa de har. Givmildheten är ett signum.

    SvaraRadera